skip to Main Content

نرخ دیه ۱۴۰۳

نرخ دیه در سال ۱۴۰۳ با رشد ۳۳ درصدی از سوی قو قضائیه اعلام شد. بر همین اساس نرخ دیه در ماه‌های حرام برابر با ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های غیرحرام برابر با ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. به این ترتیب طبق روال سال‌های گذشته شورای عالی بیمه در آخرین نشست خود در سال ۱۴۰۲ نسبت به اعمال این افزایش بر حق بیمه شخص ثالث تصمیم گیری کرده‌است. در ادامه به بررسی اهمیت نرخ دیه در تعیین حق بیمه شخص ثالث می‌پردازیم.

جدول نرخ دیه در سال ۱۴۰۳

با توجه به نرخ دیه اعلام شده توسط قوه‌قضائیه، در جدول زیر تغییرات میزان دیه را در مقایسه با سال ۱۴۰۲ برای شما آورده‌ایم:

نرخ دیه در سال ۱۴۰۳
ماه ۱۴۰۲ ۱۴۰۳ تغییرات
مبلغ افزایش درصد افزایش
ماه عادی ۹۰۰ میلیون تومان ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ۳۰۰ میلیون تومان ۳۳
ماه حرام ۱ میلیارد و دویست میلیون تومان ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ۴۰۰ میلیون تومان ۳۳
ماه‌های حرام در سال ۱۴۰۳
ذی‌العقده از ۲۱ اردیبهشت تا ۱۸ خرداد ماه
ذی‌الحجه از ۱۰ خرداد تا ۱۶ تیر ماه
محرم از ۱۷ تیر تا ۱۵ مرداد ماه
رجب از ۱۳ دی تا ۱۱ بهمن ماه
بر اساس قانون مجازات اسلامی، دیه در ماه‌های حرام به شرط فوت اشخاص در این ماه‌ها به میزان یک سوم افزایش می‌یابد.

اهمیت نرخ دیه در تعیین حق بیمه پایه شخص ثالث

نرخ دیه یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در تعیین میزان پوشش‌های مالی و جانی بیمه‌نامه شخص ثالث است. در واقع بیمه مرکزی با توجه به نرخ دیه اعلام شده توسط قوه قضائیه به صورت سالیانه حق بیمه شخص ثالث را تعیین می‌کند. علاوه بر نرخ دیه عوامل زیر نیز در تعیین حق بیمه پایه شخص ثالث تاثیرگذار هستند:

  • نرخ دیه
  • نوع و کاربری خودرو
  • تعداد سیلندر وسیله نقلیه

تاثیر نرخ دیه در پوشش‌های جانی بیمه شخص ثالث

پوشش جانی بیمه شخص ثالث وظیفه جبران خسارات جانی وارد شده به اشخاص ثالث و راننده مقصر را به عهده دارد. میزان این پوشش‌ها با توجه به نرخ دیه تعیین می‌شود. دیه مجازاتی است که در تصادفات رانندگی و قتل‌های غیرعمد از سوی قانون تعیین شده‌است و راننده مقصر موظف به پرداخت آن است. به همین دلیل صندوق خسارات بدنی و مراجع قانونی تهیه بیمه شخص ثالث را برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه زمینی اجباری کرده‌اند.

آیا میزان دیه در سال ۱۴۰۳ برای مردان و زنان یکسان است؟

لازم است بدانید که بر اساس قانون مجازات اسلامی دیه خانم‌ها برابر با نصف دیه آقایان است. اما در  سال ۱۳۹۸ دیه زنان و مردان در تصادفات رانندگی برابر اعلام شد. این برابری دیه در قانون پرداخت خسارات جانی بیمه شخص ثالث نیز رعایت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top