skip to Main Content

خودروهای فرسوده تا چه میزان در افزایش خسارت پرداختی صنعت بیمه نقش دارند؟

طبق آمارهای رسمی، صنعت بیمه کشور در سال گذشته با رشد ۹.۰۸ درصدی در نسبت خسارت رشته بیمه شخص ثالث و مازاد روبرو بوده و مبلغ خسارت پرداختی این صنعت در این رشته بیمه نزدیک به ۶۴ درصد رشد داشته است.

تعداد بیمه نامه صادره صنعت بیمه در رشته بیمه شخص ثالث در سال گذشته با رشدی 7 درصدی نسبت به سال 1401، به بیش از 28 میلیون فقره رسیده است.

درمقابل اما،تعداد خسارت پرداختی صنعت بیمه در سال گذشته 11.4 درصد رشد داشت و صنعت بیمه برای 1/9میلیون مورد خسارت، مبلغی بالغ بر 55 هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است.

هر چند که  35/6 درصد از سبد پرتفوی صنعت بیمه را بیمه نامه شخص ثالث تشکیل می دهد.

بی شک عوامل مختلفی بر میزان خسارت پرداختی صنعت بیمه در رشته بیمه شخص ثالث اثرگذار است.

ازآمارنگران کننده فرسودگی خودروهای کشور می توان به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای افزایش میزان خسارت خودروها نام برد.

طبق آمار ستاد نوسازی سازمان حمل و نقل، بیش از ۳۵ میلیون خودرو در کشور در حال تردد هستند که بیش از ۱۳ میلیون یعنی ۳۷ درصد از این خودروها فرسوده هستند.

بنابرآمارهای رسمی، ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌ها، ۴۸ درصد از تاکسی‌ها، ۸۶ درصد از مینی‌بوس‌ها، ۸۲ درصد از اتوبوس‌های درون شهری و بیش از ۵۲ درصد از خودروهای برون شهری کشور فرسوده هستند!.

با وجود آنکه مدیریت ریسک یکی از اصول اولیه در شرکت های بیمه است اما از لحاظ قانونی صنعت بیمه نمی تواند از بیمه کردن خودروهای فرسوده خودداری کند ، چراکه قانونگذار در ماده ۸ قانون هوای پاک مصوب ١٣٩۶ شرکت های بیمه ای را موظف کرده تا ریسک خودروهای فرسوده را پوشش دهند.

درماده قانونی مذکورآمده که”تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک  وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسؤولیت خود را از این جهت، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند.”

درمقابل طبق برنامه هفتم باید سالانه 500 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شود اما طبق تایید مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور، درسال گذشته تنها ۷۲ هزار و ۲۲۸ خودروی فرسوده از رده خارج شده است.

این یعنی 427 هزار و 772 مورد کمتر از برنامه قانونی مشخص شده!.

آسیب های ناشی از تردد خودروهای فرسوده تنها برای شرکت های بیمه ای کشور نیست چراکه بسیاری از این خودروها اقدام به خرید بیمه نامه شخص ثالث نمی کنند وخسارت های آنها به سمت صندوق تامین خسارت های بدنی نیز سرازیر می شود.

درعین حال با فرسودگی عظیم در بخش موتورسیکلت‌ها هم روبرو هستیم.

به گفته محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور ۳.۵ میلیون موتورسیکلت فرسوده هم در کشور تردد می‌کنند که خسارت آنها نیز به سمت شرکت های بیمه ای و صندوق تامین خسارت های بدنی می رود.

فراموش نکنیم که  خودروهای فرسوده به‌دلیل افزایش سن و فرسودگی قطعات فنی ، مصرف سوخت بالایی داشته و سهم بالایی در ناترازی بنزین نیز دارند.

گفته می شود که خودروهای فرسوده در روز بیش از۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند و در صورت جایگزینی  با خودروهای استاندارد حدود ۲۷ میلیون لیتر بنزین و ۹میلیون لیتر گازوئیل در روز صرفه‌جویی خواهد شد.

تردیدی نیست که خودروهای فرسوده، یکی از معضلات بزرگ سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای ایران در‌حال‌حاضر به شمار می رود.

از همین روی سازمان های ذی‌ربط در اسقاط خودروهای فرسوده باید به صورت جدی تری به وظایف قانونی که در قانون هفتم توسعه برای آنها تعیین شده  عمل کنند تا خسارت  تردد خودروهای فرسوده  به بخش بیمه و سایر بخش های اقتصاد کشور تحمیل نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top