skip to Main Content
همه چیز در خصوص حذف فیزیک ثالث در یک میزگرد

همه چیز در خصوص حذف فیزیک ثالث در یک میزگرد

بال شکسته خدمت رسانی در صنعت بیمه ایران (قسمت دوم)

نعمتی: با مکاتبات و اعلام رسمی بیمه مرکزی، مقرر نیست که کسی از بیمه‌گذار سند بیمه‌نامه را مطالبه کند لذا ضرورتی به همراه داشتن هیچ سندی نیست./ عنایت: بر طبق ماده 42 قانون بیمه شخص ثالث ماموران راهنمایی و رانندگی موظفند وسایط نقلیه فاقد بیمه‌نامه را متوقف کنند لذا باید آنها به ابزاری برای شناسایی دارندگان وسایط نقلیه فاقد بیمه‌نامه مجهز شوند که در حال حاضر ماموران راهنمایی و رانندگی سراسر کشور به این ابزار مجهز نیستند./فراشیانی: بال فروش تا منزل جامعه بیمه‌گذاران رفته که شبکه فروش است. اما به نظر می‌رسد بال خدمات پس از فروش که پرداخت خسارت است در شعب شرکت‌های بیمه‌گر مغفول از توجه مانده است.

 

به گزارش ریسک نیوز به نقل از نشریه بیمه داری نوین توسعه پرداخت الکترونیک از سالها پیش در شبکه بانکی جان گرفت و اکنون اگرچه هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد؛ اما در حال رشد است. در همین راستا قانونگذار، دستگاههای اجرائی و بیمه گذاران نیز از شبکه بیمه ای کشور به عنوان یک بال بازار های مالی همواره انتظار توسعه الکترونیک را داشته اند. حذف نسخه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث در ابتدای خرداد 99 در حالی کلید خورد که برخی نگرانی های را در شبکه فروش ایجاد کرد. بخشنامه دوم بیمه مرکزی مبنی بر اختیاری بودن ارایه فیزیک بیمه نامه ثالث به بیمه گذاران تلاشی برای رفع این نگرانی ها بود.

به نظر می رسد، این اقدام بیمه مرکزی اتفاقا می تواند در جهت توانمندی شبکه فروش باشد چرا که این طیف گسترده بازار بیمه به این نتیجه می رسد که عصر بازار یابی سنتی و فروش سوپرمارکتی دیگر گذشته و باید سپهر تازه ای از دنیای فروش را گشود. فارغ از انتقادات وارد امده به نحوه اعلام حذف فیزیک ثالث که بی شک خالی از اشکال هم نبوده؛ اما این حق بیمه گذاران است که بتوانند شرایط تسهیل بخشی در خدمت رسانی را تجربه کنند.

قاسم نعمتی مدیر کل فاوا بیمه مرکزی، غلامعلی ثبات عضو شورای عالی بیمه، محمد فراشیانی مدیر بیمه های اتومبیل بیمه ایران، علی اصغر عنایت رئيس شوراي فني شرکت بیمه پارسیان و سعید وصال دبیر انجمن صنفی شرکتهای خدمات بیمه ای بیمه ایران در میز سخنی این موضوع را به مشورت نشستند.

در پی قسمت اول، قسمت دوم میزگرد را با هم می خوانیم:

عنایت: باید تاکید کنم همین الان هم نزدیک به ۸۰ درصد بیمه‌گذاران به دفاتر شرکت‌های بیمه مراجعه نمی‌کنند و با یک تلفن بیمه‌نامه خود را تمدید می‌کنند اما تمرکز سخن من بر ارتباط با سازمان‌های بیرون از صنعت بیمه است. آقای نعمتی مطرح کردند که با نیروی انتظامی و قوه قضائیه هماهنگ شده است اما به نظر می‌رسد این هماهنگی باید بیشتر به تکامل برسد. بر طبق ماده 42 قانون بیمه شخص ثالث ماموران راهنمایی و رانندگی موظفند وسایط نقلیه فاقد بیمه‌نامه را متوقف کنند لذا باید آنها به ابزاری برای شناسایی دارندگان وسایط نقلیه فاقد بیمه‌نامه مجهز شوند که در حال حاضر ماموران راهنمایی و رانندگی سراسر کشور به این ابزار مجهز نیستند.

در سال ما در حدود 350 هزار تصادف منجر به جرح و فوت در کشور داریم و در حال حاضر قوه قضائیه با وجود اینکه امکان ورود به سیستم را دارد و می‌تواند از طریق بیمه مرکزی از اصالت بیمه‌نامه مطمئن شود ولی از شرکت‌های بیمه کتباً اصالت بیمه‌نامه را استعلام می‌کند.

*می‌تواند استعلام کند.

عنایت: اما این کار را نمی‌کنند. این ربطی به فیزیک ندارد. فرضاً ماشین من با شما تصادف می‌کند و شما آسیب می‌بینید. دادگاه می‌خواهد بیمه‌نامه من را به عنوان وثیقه نگه دارد و از شرکت بیمه اصالت بیمه‌نامه را استعلام می‌کند. درحالی‌که طبق گفته آقای نعمتی، سیستم اصالت بیمه‌نامه مرکزی در سیستم قوه قضائیه وجود دارد.

*مقداری روی رفتارشناسی صحبت کنیم اگر گرفت و گیری هم هست باید به دنبال راهکار باشیم چون قرار نیست به عقب برگردیم. آقای ثبات از زاویه رفتارشناسی نگاه کنید.

ثبات: یکی از اهداف بیمه مرکزی از بحث حذف فیزیک بیمه‌نامه، صرفه‌جویی در هزینه شرکت‌های بیمه در کاغذ و پرینت بیمه‌نامه‌ها بوده است. تمام فرمایشات آقای نعمتی درست است. بیمه مرکزی با سیستم سنهاب و اتصال به سامانه‌های خارج از صنعت بیمه زمینه‌ای فراهم کرده و در حال ارتقای آنهاست تا نیازی به فیزیک بیمه‌نامه نباشد اما این که به موازات حرکت خوب و سازنده­ای که خودبه‌خود منجر به حذف کاغذ بیمه‌نامه خواهد شد ‌دستور دهد که فیزیک بیمه‌نامه حذف شود این به نظرم اشتباه است و برای اصلاح این اشتباه بیمه مرکزی به فاصله 10 روز دو بخشنامه صادر کرده است که بخشنامه دوم توضیح یا اصلاح بخشنامه اول است و اگر فقط یک جمله از بخشنامه دوم در بخشنامه اول آمده بود نیاز به بخشنامه دوم نبود. حرفم این است که بیمه مرکزی در حال پیش برد حرکت خوبی بود و این حرکت به تدریج منجر به حذف فیزیکی بیمه‌نامه می‌شد و ضرورتی به صدور دستور بیمه مرکزی نبود. از سوی دیگر، بیمه مرکزی در این داستان هیچ تحلیلی درباره تاثیر اقدامش روی نگاه و واکنش شبکه فروش نداشت و هدفش حذف شبکه فروش نبود و نمی‌تواند باشد اما از آنجا که بخش قریب به اتفاق شبکه فروش، ثالث فروش است با هر حرکتی که روی فروششان اثر بگذارد ملتهب و نگران می‌شوند و واکنش نشان می‌دهند. به دلیل همین واکنش‌ها بود که در بخشنامه دوم بیمه مرکزی می‌گوید که هدف ما حذف شبکه فروش نیست و اهدافش را برای شبکه فروش توضیح می­دهد و تشریح می‌کند.

*دیکته نانوشته غلط ندارد و همین که تلاش شده اصلاح شده و به دغدغه‌ها گوش داده شده به نظرم کارهای ارزشمندی است. می‌توانستند بایستند و بگویند همین است.

نعمتی: در مذاکراتی که مسئولین بیمه مرکزی در کمیسیون فنی سندیکا داشتند، اختیاری شدن ارائه بیمه‌نامه کاغذی مطرح شد. دلیلش این بود که اگر بیمه‌گذاری به دفتر نمایندگی مراجعه کرد و اصرار به دریافت بیمه‌نامه فیزیکی کرد، صادر شود تا مشکلی پیش نیاید و به مرور عدم ضرورت داشتن بیمه‌نامه در همه افراد جامعه حس شود.

با عرض معذرت از آقای ثبات که استنباط کردند؛ بیمه مرکزی صرفاً هدفش این بود که کمکی به صنعت بیمه کند تا هزینه‌های خود را کاهش دهد؛ با قاطعیت می‌گویم که چنین چیزی نبوده و هدف اصلی بهبود فرآیند با حذف گردش کاغذ و همراستایی صنعت بیمه با سایر صنایع در تحقق دولت الکترونیک بوده است.

*چرا در آمریکا، کانادا و استرالیا هنوز نسخه فیزیکی ثالث حذف نشده است؟

نعمتی: قرار نیست ما کپی جایی باشیم. هر اکوسیستمی زمینه و فضای خاص خود را دارد. بیایید به موضوع به صورت مجرد نگاه کنیم. یعنی اگر بتوان در یک محدوده خاصی بدون نیاز به گردش کاغذ، خدمتی را ارائه داد، خوب است یا خیر؟ الان هم الزاماً کاغذ حذف نشده بلکه گردش کاغذ حذف شده است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت شرکت بیمه‌گر خود پرینت بیمه‌نامه را داشته باشید یا با مراجعه به سایت بیمه مرکزی پرینت گواهی اصالت بیمه‌نامه خود را داشته باشید. ولی برای برخورداری از مزایای بیمه‌نامه خود نیازی به ارائه کاغذ بیمه‌نامه ندارید. اطلاع دقیقی ندارم ولی فکر نمی‌کنم در این کشورها هم برای دریافت خدمات خسارتی از شرکت‌های بیمه الزاماً باید بیمه‌نامه فیزیکی به شرکت بیمه ارائه کنید و چنانچه اطلاعات بیمه‌نامه کاغذی شما در سیستم مکانیزه شرکت بیمه نبود برایشان مهم نباشد و صرفاً از روی بیمه‌نامه کاغذی به شما خدمت ارائه کنند. (یعنی اصل بر وجود اطلاعات در سیستم است نه فیزیک بیمه‌نامه)

*شما مکتوب گفته‌اید هدف ما حذف شبکه فروش نیست. ولی شبکه فروش این را باور ندارند. چرا؟

وصال: ولی نمایندگان نگران هستند.

نعمتی: نگرانی وجود دارد و من حق می‌دهم. پنج سال پیش هم طی مصاحبه‌ای عرض کرده بودم که با پیشرفت تکنولوژی، تغییراتی در مفهوم فعلی شبکه فروش و نحوه فعالیت آنها ایجاد خواهد شد و ضرورتی برای ارائه برخی خدمات بیمه‌ای به صورت حضوری نخواهد بود. این عرض بنده با نگاه کارشناسانه (نه صرفاً به عنوان یک مسئول) طرح شده بود که متاسفانه با عکس‌العمل‌های تندی از سوی برخی تشکل‌های شبکه فروش مبنی بر هدف‌گذاری مرکز فاوا بیمه مرکزی برای حذف شبکه فروش روبه‌رو شد. انتظار می‌رفت دوستان بدون هیجان با واقعیت روبه‌رو شده و خود را تطبیق دهند. بهترین گزینه همین راهی است که آقای فراشیانی به خوبی اشاره کردند که نمایندگان به سمتی بروند که مشتری در فضای مجازی به دفاترشان مراجعه و خدمات دریافت کنند. رئیس‌کل بیمه مرکزی صراحتاً اعلام کرده که بیمه مرکزی به دنبال حذف شبکه فروش نیست و مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وصال: وقتی مشاوره و اطلاع‌رسانی درست داده نشود دغدغه وجود دارد.

نعمتی: به نظرم سطح صحبت‌ها را کارشناسانه نگه داریم تا نتیجه سودمند حاصل شود و با مباحث تقابلی به جایی نخواهیم رسید.

عنایت: واقعیت قضیه هدف غایی و نهایی بیمه مرکزی همان دولت الکترونیک و الکترونیک کردن بیمه‌نامه‌هاست، ولی وضعیت کرونا ایجاب کرد که در این مقطع رجوع مردم به نمایندگی‌ها کمتر شود. حتی من به جناب آقای مفید امینی، معاون محترم بیمه مرکزی پیشنهاد دادم که آن را داوطلبانه کنید. الان هم به نوعی همینطور شده و درصورتی‌که بیمه‌گذاران به شبکه فروش مراجعه کنند و در قبال پرداخت حق بیمه مدرکی از شبکه فروش درخواست کنند شبکه فروش مجبور است حداقل رسیدی مبنی بر داشتن بیمه‌نامه معتبر به بیمه‌گذار ارائه کند.

فراشیانی: مدیریت بهینه عملیات بیمه‌گری دارای سه بخش است که هر یک از بیمه‌گران، شبکه فروش و جامعه بیمه‌گذاران به مثابه ضلع‌های مرتبط یک مثلث ایفای نقش می‌کنند. مطابق بررسی‌ها و اخبار منعکس‌شده به این شرکت، بخش عظیمی از بیمه‌گذاران از حذف فیزیکی بیمه‌نامه‌های ثالث استقبال کرده‌اند. علت آن است که امروزه نه‌تنها اکثریت مردم دنیا نیازی به مراجعه حضوری برای انجام نیازمندی‌هایشان در زندگی روزمره نمی‌بینند بلکه رفت‌وآمدها و تردد‌های غیرضروری آنها را آزرده نیز می‌کند. این موضوع به نظر می‌آید در حوزه فروش محصولات بیمه‌ای برای جامعه بیمه‌گذاران نیز صادق است و علاوه بر آن حتی برای خود شبکه فروش هم هزینه‌افزا خواهد بود لذا اگر بهترین وجه را بگیریم، فرمایش آقای ثبات که عنوان کردند به مرور سیستم نرم‌افزاری باید به بلوغی برسد که این مسیر خود را تلطیف ک، صادق است و حتی بنده نیز اضافه می‌کنم باید سیستم به تکاملی برسد که نیازمندی‌های خویش را تامین و راه را برای نفوذ فرهنگ بیمه‌پذیری در ابعاد زندگی مردم هموارتر کند.

اما نکته مهمی که باید بدان اشاره کنم این است که ما در خدمات پس از فروش هم این مشکل را داریم. بال فروش تا منزل جامعه بیمه‌گذاران رفته که شبکه فروش است. اما به نظر می‌رسد بال خدمات پس از فروش که پرداخت خسارت است در شعب شرکت‌های بیمه‌گر مغفول از توجه مانده است. که این عدم توازن صحیح نیست و نتایج مطلوبی به بار نخواهد آورد. ما خوشبختانه در شرکت بیمه ایران بال خدمات پس از فروش را به تناسب فروش محصولات بیمه‌ای خصوصاً در زمینه بیمه‌های ثالث تا حد مطلوبی توسعه داده‌ایم و حتی برنامه نرم‌افزاری خسارت غیرحضوری یعنی اعلام خسارت زیان‌دیده ثالث تا مبلغ ۳ میلیون تومان را هم راه‌اندازی کرده‌ایم که با اسکن مدارکشان در صورت رضایت مبلغ خسارت به حساب زیان‌دیدگان واریز می‌شود که با حضور رئیس‌کل بیمه مرکزی رونمایی شد. پس به دنبال این هستیم که خدمات پس از فروش به تناسب فروش در توازن حرکت کند. متاسفانه این توازن در صنعت بیمه وجود ندارد. این موضوع همان تقویت خدمات پس از فروش است که مورد تاکید بنده و صلاح شبکه فروش است.

بیمه ایران با وجود شبکه فروش معادل 14 هزار نمایندگی در سطح کشور این اطمینان را ایجاد می‌کند که نه‌تنها این فضا را کاملاً برای شبکه فروش مناسب کرده بلکه به مرور موجبات توانمندی مضاعف شبکه فروش را نیز فراهم می‌گرداند.

ثبات: فرمایش آقای نعمتی درست است. بالاخره یک حرکت توسعه‌ای، نرم‌افزاری و مکانیزه شدن در همه کشورها و کشور ما در حال جلو رفتن است. اجتناب‌ناپذیر است و کاری نمی‌شود کرد. ولی بعید می‌دانم در هیچ جای دنیا نهاد ناظر صنعت بیمه دستور حذف فیزیکی بیمه‌نامه را داده باشد. بیمه‌نامه خودبه‌خود حذف می‌شود و حذف خواهد شد ولی اینکه مافوقی دستور دهد که از این لحظه فیزیک بیمه حذف شود بعید است چنین چیزی اتفاق افتاده باشد.

*ممکن است به شرایط کسب‌وکار ارتباط داشته باشد چون این تجربه را در شبکه بانکی هم داشتیم در نهایت بانک مرکزی مجبور به ورود شد.

ثبات: ایراد اصلی این دستورات یکجای مافوق به پایین دستی‌ها این است که به تفاوت وضعیت شرکت‌های بیمه‌ای متعدد توجه نمی‌کنند درحالی‌که یک شرکت بیمه ایران داریم که فکر کنم بیشتر پرتفوی آن بیمه شخص ثالث است و یک شرکت بیمه کمتر از 10 درصدش شخص ثالث است و به هزار و یک روش نمی‌خواهد ثالث بفروشد. در نتیجه این دو شرکت وضعیت شبکه فروششان فرق می‌کند. درصد ثالث فروش‌های این کجا و آن کجا. بنابراین، رویکردهایشان فرق می‌کند. این نتیجه را می­گیرم که این قبیل مسائل که نوعی دخالت در امور اجرایی شرکت‌های بیمه است باید به تشخیص و تصمیم شرکت‌های بیمه واگذار شود و به کیفیت خدمات‌دهی آنها بستگی داشته باشد تا یک شرکت بیمه خودش با زمینه­هایی که بیمه مرکزی فراهم کرده و در راستای کیفیت خدماتش به این نقطه برسد که می‌تواند به بیمه‌گذار خود اعلام کند که از این تاریخ دیگر ارائه فیزیک بیمه‌نامه شخص ثالث به شما ضروری نیست و به شما ارائه نخواهد شد. شرکت دیگر مثلاً بیمه ایران ممکن است به این نتیجه برسد که هنوز نمی‌تواند کاغذ بیمه­نامه را حذف کند چون بیمه‌گذارانی در اقصی نقاط کشور دارد که هنوز امکانات فنی و ابزاری لازم را ندارند و نمی‌توانند با اینترنت امور خود را انجام دهند. پس بهتر بود که بیمه مرکزی به طور دستوری وارد موضوع حذف کاغذ بیمه­نامه نمی‌شد و به خود فضای رقابتی بازار واگذار می‌کرد تا به تدریج این کار را جلو ببرند، کما اینکه اطلاع دارم شرکتی مانند بیمه دی از چند سال قبل به این نتیجه رسیده است که برگه بیمه­نامه مهم نیست و هیچ وقت هم شبکه فروشش اعتراض نکرده و بیمه مرکزی هم ایراد نگرفته است.

وصال: من هم پیرو فرمایش آقای ثبات روی این قضیه که اجبار روی عدم ارائه فیزیک نباشد موافق ایشان هستم. کاش به عنوان یک خدمت جدید، بیمه مرکزی اعلام کند که بیمه‌گذاران می‌توانند روی سامانه بیمه مرکزی سوابق خود را ببینند و پرینت نداشته باشند، نه اینکه این بخش یک نگرانی برای ما به وجود بیاورد که باید کاغذ ندهیم. بعد هم دوباره توضیح دهند که می‌توانیم کاغذ بدهیم. این خودش می‌تواند یک آپشن جدید و خدمتی نوین باشد که در سال ۹۹ بیمه مرکزی ارائه ‌دهد. ضمن اینکه زحماتی که دوستان آی‌تی بیمه مرکزی و آقای نعمتی کشیده‌اند قابل تقدیر است و مسلماً می‌تواند نمونه‌ای برای سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها باشد ولی این نحو تداخل با فعالیت نمایندگان شاید زحمات این دوستان را تحت‌الشعاع قرار دهد. قبول کنید اجبار برای هیچ کسی خوشایند نیست و میتوان با رهنمود درست به حل مشکلات رسید.

نعمتی: به عنوان جمع‌بندی و پاسخ کوتاه به برخی فرمایشات دوستان، مجدداً ناگزیر به تکرار برخی مباحث هستم. بیمه مرکزی به دنبال حذف شبکه فروش نیست و نخواهد بود بلکه همره با عمل به تکالیف بالادستی خود، به دنبال تقویت این شبکه نیز هست. از شبکه فروش انتظار می‌رود برای کمک به خودشان هم که شده به توصیه‌های بیمه مرکزی توجه داشته باشند و خودشان را با علم روز وفق بدهد و در این راستا هر کمکی از دست بیمه مرکزی بربیاید، با برگزاری دوره‌های آموزشی یا هر پیشنهاد منطقی دیگر که مدنظر شبکه فروش باشد همراهی خواهد کرد. مرکز فاوا جهت ارتقای دانش فنی و همسان‌سازی با توسعه الکترونیک اعلام آمادگی می‌کند. مجدد عرض می‌کنم که هدف بیمه مرکزی حذف شبکه فروش نیست ولی قطعاً به دنبال الکترونیکی کردن خدمات بوده و هست و به ویژه ایجاد امکان صدور الکترونیک را انجام خواهد داد، قطعاً در آن فضا هم به دنبال حذف شبکه فروش نخواهد بود و منافع آنها را در نظر خواهد گرفت.

برخی دوستان که نظر دارند بیمه مرکزی نباید به حذف کاغذ بیمه‌نامه ورود می‌کرد و می‌گذاشت خود شرکت‌ها در یک اقدام رقابتی هر کدام که مایل بود کاغذ بیمه‌نامه خود را حذف می‌کرد. قبول داشته باشیم این تفکر صحیح نیست و فضای کسب‌وکار بیمه این اجازه را نمی‌دهد یک یا چند شرکت بیمه بخواهد کاغذ را حذف کند. برخورد پلیس یا قوه قضائیه با بیمه‌گذاران شرکت‌های مختلف دچار ابهام می‌شد.

موضوع دیگر اینکه، یکی از اهداف اصلی و فلسفه حذف کاغذ پیشگیری از تخلف‌ها و تقلب‌هایی بود که به واسطه فیزیکی بودن بیمه‌نامه رخ می‌دهد. نمی‌شود خیلی به کاغذ اعتماد کرد. در یکی از جلسات با شرکت‌های بیمه مطرح کردم که فرض کنید بیمه‌گذار شما هستم و تصادف کرده‌ام و بیمه‌نامه خود را به واحد خسارت ارائه می‌کنم. در سیستم نگاه می‌کنید و می‌بینید بیمه‌نامه‌ام در سیستم شما ثبت نشده است. آیا خسارت من را می‌دهید؟ یا می‌گویید باید تکلیف آن مشخص شود. با وجود مهر برجسته و هولوگرام شرکت، باز هم می‌گویید تا بیمه‌نامه در سیستم شرکت نباشد خدماتی قابل ارائه نیست به عبارتی فیزیک بیمه‌نامه ارزشی ندارد مگر اینکه در سیستم باشد.

ثبات: آیا با بودن کاغذ بیمه­نامه، ‌شرکت بیمه استعلام نمی‌کرد؟

نعمتی: استعلام نمی‌کردند ولی الان استعلام را اجباری کردیم و تنها راهش استعلام است.

عنایت: بالاخره همین کاری که در کوتاه‌مدت انجام شده تقلباتی صورت خواهد گرفت.

نعمتی: کوتاه‌مدت هست ولی امیدواریم به مرور رفع شود. هر کاری را در هر زمانی شروع کنید دارای مسائل و مشکلاتی خواهد بود. باید با همکاری همدیگر و شبکه فروش مشکلات را شناسایی و مرتفع کنیم.

ثبات: آیا نهاد ناظر باید به موضوع حذف فرآیندهای کاغذی در شرکت‌های بیمه ورود می‌کرد؟

نعمتی: اتفاقاً غیر از بیمه مرکزی هیچ نهاد دیگری نمی‌توانست این کار را انجام دهد چون زیرساخت آن یعنی سنهاب در بیمه مرکزی است. توجه داشته باشیم که حذف کاغذ شاید در نگاه اول کار کوچکی باشد ولی با اتکای محض به فناوری اطلاعات بوده و چابک‌سازی‌های بسیاری را در پی خواهد داشت و در آینده قضاوت خواهد کرد با این امر، فتح باب چه نوآوری‌ها و اتفاقات کلان و قابل توجه خواهیم بود. به عنوان مثال امکان ایجاد مراکز پرداخت خسارت مشترک بین شرکت‌های بیمه و حتی صنعت بیمه، امکان جاری‌سازی تکنولوژی بلاکچین، ظهور استارت‌آپ‌هایی که بتوانند بیمه شخص ثالث را به صورت یک سرویس با سرویس‌های سایر صنایع ترکیب کنند به‌ویژه سرویس‌های بانکی و حتی صدور بیمه‌نامه در پوزهای بانکی و… .

نکته آخر اینکه بیمه مرکزی و صنعت بیمه تکلیفی برای حرکت به سمت دولت الکترونیک دارد. این یکی از مهمترین قدم‌ها در این راستا است که می‌تواند فرهنگ‌سازی کند، سدشکنی کند، ایده‌پردازی کند، آمادگی ایجاد کند و منافع بسیاری به همراه داشته باشد.

فراشیانی: بحث چابک‌سازی اهمیت بسزایی دارد. چابک‌سازی در فرآیندهای صدور و خسارت ضروری است. در این راستا مهندسی مجدد سیستم‌ها ضرورت اجتناب‌ناپذیر هر سازمانی محسوب می‌شود. بنده معتقدم مدارک غیرضروری از حوزه‌های خسارتی که به صورت سنتی واحدهای اجرایی شرکت‌ها به آن متکی هستند، باید حذف شود.

موضوع دیگری که باید بر آن تاکید کنم این است که صنعت بانکداری در حوزه خدمات پس از فروش بیشتر از صنعت بیمه رشد کرده است. صنعت بانکداری با ایجاد شبکه بین بانک و شتاب، به مرحله‌ای رسیده که بانک‌ها پرداخت‌های یکدیگر را متقبل می‌شوند و از آن محل درآمدزایی مناسبی نیز حاصل می‌کنند. این موضوع در تعاملات صنعت بیمه کشور در مقطع کنونی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

 قانون‌گذار هم معتقد است، صنعت باید به نقطه‌ای برسد که شرکت‌های بیمه بتوانند با اتکاء بر فناوری، خسارت همدیگر را در آینده پرداخت کنند. شرکت‌های بیمه باید یک بازار درآمدی در حوزه‌های پرداخت‌هایشان ایجاد کنند تا خدمات پس از فروش یکدیگر را مدیریت و پشتیبانی کنند. در این صورت شاهد آن خواهیم بود که رضایتمندی مردم بیش از پیش ایجاد خواهد شد. اینها نکاتی هستند که در بازنگری و چابک‌سازی نیز می‌تواند مساعدت شایان توجهی به شبکه فروش نیز بکند همانطور که پیش‌تر اشاره شد دو بال فروش و پرداخت خسارت باید متوازن با یکدیگر حرکت کنند که این موضوع از مصادیق بارز این مهم تلقی می‌شود.

عنایت: طبق تبصره یک ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث بیمه مرکزی موظف است با همکاری نیروی انتظامی ترتیبی اتخاذ کند که حداکثر تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه امکان صدور بیمه‌نامه شخص ثالث براساس ویژگی‌های راننده فراهم شود و به عبارتی تا پایان برنامه ششم توسعه، صنعت بیمه باید به سمت راننده‌محوری حرکت کند. اگر قرار باشد که بیمه‌نامه فیزیکی ارائه ندهیم، فرم پیشنهاد بیمه که باید توسط بیمه‌گذار تکمیل شود و از اهمیت خاصی در تعیین حق بیمه برخوردار است، نیز باید به صورت آنلاین توسط بیمه‌گذاران تکمیل شود و لذا بیمه مرکزی باید با همکاری شرکت‌های بیمه و سندیکای بیمه‌گران ایران از الان مقدمات آن را فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top